Sanal Gerçeklik Projeleri Nasıl Oluşturulur? Sorusu çoğu insanın ilgisini çekiyor. Sürükleyici teknoloji endüstrisi ve özellikle sanal gerçeklik ilerledikçe, yaratılmasını kolaylaştırmaya ve yeteneklerini bir iş modeli olarak göstermeye çalışan ürün, çözüm ve platformların sayısı da artmaktadır. Sanal gerçeklik deneyimleri oluşturmak için ne tür programların, araçların veya uygulamaların var olduğunu giriş niteliğinde bir şekilde anlamaya çalışan birçok insan var ve bu nedenle bu makalede sanal gerçeklik oluşturmak için farklı programların bir sınıflandırmasını detaylı olarak paylaşacağız.
Sanal gerçeklik programlarının veya yazılımlarının kategorileri hakkında konuşursak, video oyunu ya da yazılım motorları gibi VR deneyimleri yaratmamıza izin veren programlardan, onları sanal bir ortamda görselleştirmemize, yaratmamıza ve sosyal olarak paylaşmamıza izin veren programlardan bahsedebiliriz. Dünya veya daha çok sanat odaklı olanlar bu aşamada öne çıkıyor.
Bu makalenin amacı, farklı hedeflere göre bu programlardan ve kategorilerden bazılarını tanımaktır: Eksiksiz bir VR deneyimi, video oyunu oluşturmak, prototip yapmak, daha sanatsal tasarım yapmak veya VR sosyal dünyalarında mini oyunlar ya da deneyimler oluşturmak için çeşitli programları kullanmanız gerekmektedir.
İzlenen amacın ötesinde, aşağıdaki özellikler veya işlevler bu tür programlarda yaygın olarak bulunur:
Bu noktada, tek bir programla sanal gerçeklik deneyimi yaratmanın mümkün olduğunu anlamak önemlidir, ancak çoğu durumda bir dizi program olduğundan tanımı, işlevleri ve kalitesi sınırlı olacaktır. Karışık bir şekilde eksiksiz bir deneyim sağlayan ve bu programların, araçların veya platformların kullanımında uzmanlaşmak, giderek daha rekabetçi bir senaryoda öne çıkmamıza yardımcı olacak beceriler sağlıyor.
Sanal gerçeklik deneyimlerinin oluşturulmasında kullanılan başlıca yazılım programları video oyun motorlarıdır ve programlama ve tasarım bilgisi gerektirir. En yaygınları Unity ve Unreal Engine olmak üzere birçok deneyimin temelidir.
Bir VR arayüzü geliştirmek için bir oyun motoru gereklidir. Motorların çoğu ücretsiz olarak kullanılabilir ve API’leri kullanarak deneyimi özelleştirmenize olanak tanıyan SDK’larla (yazılım geliştirme kitleri) entegre edilebilir. Yayınlamayı düşündüğünüz platforma bağlı olarak farklı SD’ler vardır (Oculus, HTC, PSVR, Pico…)
Deneyimin hangi VR platformu için oluşturulacağını belirlemek önemlidir. Unity ve Unreal, platformlar arası işlevsellik sunar, ancak VR uygulamanızı oluşturmak için bir SDK seçmeniz gerekir. Her markanın resmi SDK’sı vardır ve mükemmel bir yerel deneyim elde etmek için onunla başlamalısınız.
Sanal gerçeklik projeleri oluşturmak için kullanılan Unity, özellikle mobil oyunlar alanında en çok kullanılan ve bilinen oyun motorlarından biridir. Unity, örneğin video oyunlarının ötesinde, otomotiv, ulaşım, mühendislik veya inşaat sektörleri için sanal gerçeklik çözümleri oluşturmanıza olanak tanır. Çalışmanızı sanal bir ortamda VR için tasarlarken üretkenliği gerçekten artırabilen bir HMD üzerinde önizlemek için doğrudan bir VR moduna sahiptir.
Tüm büyük HMD’ler desteklenir ve çalışmalarınızı WebGL dahil hemen hemen her platforma aktarabilirsiniz. Aslında, AR/VR içeriğinin %60’ı Unity ile yapılır. Unity, kullanım kolaylığı ve onunla uygulamaları hızlı bir şekilde prototipleme yeteneği nedeniyle hızla VR geliştirme için varsayılan araç haline geliyor. Unity’nin en büyük avantajlarından biri, hem ücretsiz hem de ücretli 3B nesneler, dokular ve ses dosyaları için devasa varlık deposudur.
Programlama açısından, oyun nesneleri ve genel deneyim mantığı için komutlar yazmak adına nesne yönelimli bir dil olan C#’ı kullanır. Unity, uygulamanızdan yılda 100.000 dolardan fazla kazanmaya başlayana kadar ücretsizdir. 2020’de şirket, karma ve artırılmış gerçeklik içeriği oluşturmak için yeni özellikler ekleyen bir Unity uzantısı olan Karma ve Artırılmış Gerçeklik Stüdyosu’nu (MARS) piyasaya sürdü. Bu aracın çevresinde devasa bir topluluk var, dolayısıyla öğrenilecek çok sayıda kaynak ve belge var.
Sanal gerçeklik proje yapımı için tercih edilen Unreal Engine 4 (UE4), güçlü bir sanal gerçeklik geliştirme araçları seti sunan başka bir oyun motorudur. Unreal Online Learning’deki UE4 gibi kapsamlı belgelere ve kaynaklara sahiptir ve C++ kaynak koduna ve Python komut dosyalarına erişim sunar, böylece herhangi bir VR geliştiricisi motoru ayrıntılı olarak inceleyebilir ve nasıl kullanılacağını öğrenebilir. Bu geliştiriciler için tasarlanmış yazılımdır ve zorluk seviyesi nedeniyle birkaç programcının birlikte çalıştığı şirketler için oluşturulmuştur.
UE4, çok oyunculu bir çerçeveye, gerçek zamanlı görsel işlemeye ve esnek bir düzenleyiciye sahiptir. UE4’ün Blueprint görsel komut dosyası aracıyla, hızlı bir şekilde prototipler oluşturabilirsiniz. Animasyonlar, diziler, ses, simülasyon, efektler vb. eklemek kolaydır.
VR modu ayrıca, Unreal Editor araç setinin tüm özelliklerini ve özellikle sanal gerçeklik dünyası inşa etmek için tasarlanmış etkileşim modellerini kullanarak sanal gerçeklik ortamında dünyalar tasarlamak ve inşa etmek için kullanılabilir. Ayrıca, bir milyon dolarlık brüt gelire ulaşılmazsa, motoru kullanmak için ödenecek herhangi bir telif ücreti olmayacak ve tüm geliştiriciler Epic Online Services’e ücretsiz erişime sahip olacak.
Bununla beraber Epic Games, yeni Unreal Engine 5’in tüm VR başlıklarını destekleyeceğini ve tüm Unreal Engine 4 projelerinin kolayca Unreal Engine 5’e taşınacağını duyurdu. Unity ile karşılaştırırsak, grafikler daha gelişmiş ve gerçekçi, öğrenme eğrisi benzer ama belki biraz daha zor. UE4 ile oluşturulan VR demolarının çoğu, gezinmek için çok daha gerçekçi ve sorunsuzdur. Özellikle mimari uygulamalarda sunduğu gerçekçilik sayesinde hassas bir şekilde kullanılmaktadır.
Unreal Engine 4, Unity kadar büyük bir topluluğa veya çok sayıda öğreticiye sahip değildir, ancak bir araç olarak üstündür. Bu programlar (veya Godot, Amazon Sumerian veya Cry Engine gibi diğer motorlar) deneyimin temeli olsa da, 3DS Max veya Blender gibi diğer 3B modelleme programlarıyla birlikte kullanılırlar.
Daha fazla prototip oluşturma veya tasarım odaklı VR deneyimleri oluşturma seçeneği de vardır. Bunun için Wanderland (eski adıyla Minsar), Tvori veya Gravity Sketch, bu tür bir mücadeleyi kolaylaştıran harika ürün örnekleridir.
Tvori, 2016 yılında oluşturulan ve aynı zamanda animatics ve previs gibi hikayeleri prototiplememize ve VR uygulamalarının prototipini oluşturmamıza olanak tanıyan bir sanal gerçeklik animasyonu ve hikaye anlatımı yazılımıdır. Basit şekiller, aksesuarlar ve efektlerden oluşan bir kitaplık kullanır ve ayrıca 3B modelleri, görüntüleri, videoları ve sesleri içe aktarmanıza olanak tanır.
Çalışmalarınızı videolar, 360 videolar, fotoğraflar, VR deneyimleri ve animasyonlarla 3D modeller şeklinde dışa aktarabilirsiniz. 2021’de, Tvori’nin prototipleme ve tasarım araçlarını Quest mağazasına getirecek bir uygulama olan ShapesXR piyasaya sürüldü. ShapesXR, 50 adede kadar yuva oluşturmak için aylık 9,99 ABD doları Pro abonelik hizmetiyle çalışır.
ShapesXR, gerçek dünya ürünleri için sanal ve artırılmış gerçeklik içeriğinin ve kullanıcı deneyimlerinin prototipini oluşturmak için ortak bir tasarım aracıdır. Uzak ürün ekiplerine 3B fikir oluşturma, hızlı prototip oluşturma, anında geri bildirim ve gerçek zamanlı birlikte düzenleme için kullanışlı bir araç sağlar.
ShapesXR, ürün sahiplerinin, iş liderlerinin ve tasarımcıların nihayet uzayda birlikte düşünmeye ve yaratmaya başlamasına izin vererek 3D içerik oluşturmayı demokratikleştirme misyonuyla doğdu. ShapesXR’de yaratıcılığınız için tuval olarak önceden hazırlanmış bir sahne seçebilir veya sıfırdan başlayıp bir VR fitness oyununun lobisini oluşturabilirsiniz. Tasarımcılar ölçeklendirmek, renk ve malzemeleri değiştirmek, kullanıcı akışlarını araştırmak ve kullanımı kolay bir sahneleme sistemi ile hareketli sahneler sunmak için basit şekiller girebilir ve değiştirebilir.
Gravity Sketch, platformlar arası 3B tasarım sağlayan güçlü ve sezgisel bir oluşturma aracıdır. Başlangıçta bu araç sanal gerçeklikte kullanılmak üzere tasarlandı, ancak şu anda Ipad için bir sürümü mevcut.
Ayrıca daha önce, bu programın tüm abonelikleri ödeniyordu, ancak bugün birçok özelliğe sahip ücretsiz bir Gravity Sketch sürümü, yaratımınıza ekleyebileceğiniz sonsuz katmanlar veya png, jpg ve IGES ve FBX’te dışa aktarma seçeneği var.
Gravity Sketch’in bu sürümünü kullanan kişilerin bireysel bir LandingPad hesabı oluşturması gerekecek. Bu bulut platformu, 3B nesnelerinizi depolamanıza ve yönetmenize, görüntüleri ve referans modellerini yüklemenize, dışa aktarma ve ekran görüntülerini indirmenize ve 3B dosyalarınızı yazılımın dışındaki bir web tarayıcısı üzerinden görüntülemenize olanak tanır.
Gravity Sketch, bu teknolojiyi bir çalışma aracı olarak benimsemeye başlamak ve daha çeşitli bir kullanıcı grubuna sahip olmak için daha fazla kullanıcı arıyor, ancak çeşitli özel özelliklere, işe alım hizmetlerine, eğitime sahip firmalar ve eğitim kurumları için ücretli ticari seçenekler de var. Müşteri desteği hizmeti de sunmaktadır.
Sanal gerçeklik programları ile sanatsal çalışmalar yapmanız da söz konusu olabilmektedir. Sanal gerçekliğin en sanatsal katmanıyla ilgileniyorsanız, sanal gerçeklikte sanat yaratmanıza izin veren başka araçlar da var. Grafiti için sprey simülatörlerinden daha çok 3D modellemeye odaklanan araçlara ve hatta kreasyonları canlandırmaya kadar, sanal gerçeklikte küçük deneyimler veya sanat eserleri yaratmamıza izin veren birçok araç yer almaktadır.
Sanal gerçeklik yaratmanın bu yolu ile ilgilenenler için, XR sanatı yaratma sürecini desteklemek için araçları ve işlevlerini derleyen XR Artist Toolkit adlı çeşitli kaynaklara sahip bir web sitesi bulunuyor. Yaratıcısına göre bu kit, geleneksel 3D/oyun tasarımı geçmişine sahip sanatçılar, XR Art’ta yeni olan insanlar ve aradaki herkes için tasarlanmıştır ve bu kitin yardımcı olacağını umuyor. Bu tür bir yazılım, daha çok yaratıcı olasılıkları keşfetmek için çeşitli imkanlar sağlıyor.
Play | Cover | Release Label |
Track Title Track Authors |
---|