Sahneden bir metre uzaktaymış gibi ama evden çıkmadan bir konser yaşadığınızı hayal edin, mağazaya gitmeden kıyafetleri deneyin ya da fiziksel ofiste olduğu gibi sanal bir ofiste çalışın. Metaverse, etkileşim şeklimizi değiştirmeyi vaat ediyor.
Metaverse, muhtemelen Facebook sosyal ağının yaratıcısı Mark Zuckerberg’in yeni büyük teknolojik projesinin adının bu olacağını açıklamasından bu yana son aylarda en çok soru sorulan kelimelerden biri. Peki metaverse amaçları nelerdir?
Metaverse nedir açıklayalım. Metaverse, diğer kullanıcılarla etkileşime geçebileceğimiz sanal veya artırılmış gerçeklik gözlükleri gibi özel cihazlar aracılığıyla eriştiğimiz dijital bir gerçekliktir. Bu kullanıcıların her birinin bir avatarı ve sanal dünyadaki karakterleri olacak ve sürükleyici dünyalardaki nesneler aracılığıyla etkileşime girecek.
Arkadaşlarımızla etkileşime geçebileceğimiz, iş arkadaşlarımızla çalışabileceğimiz, ortaklarımızdan keyif alabileceğimiz ve hatta dijital alanda iş bulabileceğimiz ikinci bir dijital gerçeklik gibidir.
Tipik olarak, meta veri deposunu oluşturan teknolojiler sanal gerçekliği içerir. Bu, hem dijital hem de fiziksel her iki dünyanın özelliklerini birleştiren artırılmış gerçeklik gibi, siz oynamadığınızda bile var olmaya devam eden sanal dünyalarla karakterize edilir.
Bu sözcük Yunancadan gelen ve sonra ya da ötesi anlamına gelen meta kelimelerinin baş harflerinden meydana gelen bir kısaltmadır. Bu durumda, kullanıcıların diğer birçok olasılık arasında birbirleriyle etkileşime girebileceği, çalışabileceği, oynayabileceği, ekonomik işlemler gerçekleştirebileceği yeni bir sanal ve üç boyutlu (3B) ekosistemdir. Bütün bunlar merkezi olmayan bir şekilde yapılmaktadır.
Meta veri deposundan bahsederken belirli bir platforma veya markaya değil, sanal alan kavramına atıfta bulunulduğunu bilmek önemlidir. Esasen, online video oyun şirketi Roblox’un kendi metaverse’si bulunmaktadır. Kısmen, kullanıcıları tarafından oluşturulan sanal dünyalarla olan deneyimi ve bununla beraber kendi dünyasındaki büyük etkinliklerin kutlanması sebebi ile çeşitli yönlerin geliştirilmesinde öncüdür. Decentraland veya The Sandbox gibi blockchain teknolojisine dayanan ve metaverselerini geliştirmiş platformlar da var.
Günümüzde dijital ve fiziksel dünya veya çevrimiçi ve çevrimdışı arasında ayrım yapmak kolay olsa da, metaverse ile sanal ve gerçek ortamları birleştirecek ve faaliyetleri yürütmemizi sağlayacak bir sınır oluşturulacaktır.
İnternet ile bilgisayar, akıllı telefon, tablet veya başka bir cihazın ekranı aracılığıyla, zaman veya mekân kısıtlaması olmaksızın etkileşim mümkün ise, metaverse ile o ekranın sınırı ortadan kalkar. Sanki bir video oyununun içindeymişiz ve bizi temsil eden ve nesnelere dokunup hareket ettirebilen, diğer insanlarla veya avatarlarla etkileşim kurabilen ve çevreyi etkileyebilen bir avatarın içinden geçmiş gibi sürükleyici bir deneyim sunuyor.
Metaverse’e bilgisayardan girmek mümkün olsa da örneğin sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik gözlüğü gibi cihazlar daha da gerçek bir deneyim sunuyor. Ancak, ona erişme şeklimizin ötesinde, meta veri deposunun anahtarı, üçüncü nesil internetin içinde neler yapabileceğimizde yatmaktadır.
Web 1.0 hiper metin ve web 2.0, etkileşim üzerine kuruluyken, web 3.0, blok zincir teknolojisini kullanarak dijital varlıkların NFT’lerin yaratılmasına ve değiş tokuşuna dayanmaktadır. Blok zinciri, tam olarak meta veri deposunun merkezi olmayan hale getirilmesinin temelidir ve kullanıcılar ve geliştiriciler, örneğin kendi veri ve içeriklerinin yanı sıra kendi ve takas edilemeyen belirteçlerin sahibi olabilirler.
Metaverse, Facebook gibi şirketlerin çalışması için gerekli altyapıyı oluşturduğu bir geliştirme aşamasında olduğundan, yapılabileceklerin ve yapılamayacakların sınırları net değil. Ek olarak, geliştiricilerinin amacı, kullanıcıların fikirlere katkıda bulunabilmeleri ve bunları teknolojinin izin verdiği ölçüde meta veri deposunda uygulayabilmeleridir.
Açıkça görünen şey, bugün internet olarak bildiğimiz şeyin evrimi olacağıdır. Bu nedenle bazı temel değişiklikler, tüketme ve içerik oluşturma şeklimizde ve sosyal olarak nasıl ilişki kurduğumuzla ilgilidir. Metaverse amaçları ve yapılabilecekler şu şekilde sıralanabilir:
Meta gibi, Microsoft, Google, Apple, Epic Games ve teknoloji dünyasından daha birçok şirket, yeni sanal evrenin bir parçası olmak için uygulama ve araçların geliştirilmesi üzerinde çalışıyor.
Ancak, blok zincirine ve kripto para birimlerine dayalı yeni bir finansal ekosistem yapılandıracak olan ve fiziksel dünyanınkine benzer olabilecek meta veri tabanının sunduğu iş fırsatlarından yararlanmak isteyen çeşitli sektörlerden şirketler de var.
Örneğin, çok uluslu firma Nike, kullanıcıların avatarlarını kullanarak markanın kıyafetlerini giymelerine veya egzersiz yapmalarına olanak tanıyan, Roblox oyun platformunda bulunan paralel bir gerçeklik olan Nikeland’ı sundu. BMW otomobil markası, fabrikalarından birinin birebir kopyasını oluşturmayı ve daha sonra gerçek hayata aktarılacak sanal testler gerçekleştirmeyi planlıyor. Emlak şirketi Metaverse Property, sanal mülklerin kiralanmasını veya bakımını yönetmenin yanı sıra, halihazırda oluşturulmuş olan metaverselerin birçoğunda arsa satıyor.
NFT’ler (karşılıksız tokenler) de meta veri deposu ekonomisinin bir parçasıdır, bu nedenle bu sanal dünyalarda satın alınabilir, satılabilir ve görüntülenebilirler.
Facebook meta veri deposu için potansiyel olarak ulaşılabilir hedefler ve özellikler arasında, yapım aşamasında olan aşağıdaki önerileri sıralayabiliriz:
Sanal gerçeklikte gezinmek için cihazların kullanılmasıyla, metaverse, kendinizi platforma kaptırma ve açık dünyayı merakla keşfetme ihtiyacını uyandıran deneyimleri ve grafik ortamları yeniden yaratma üzerine çeşitli olanaklar sunacak.
Metaverse’yi birinci şahısta deneyimlemek için kullanıcı, bu açık dünyada tanımlama, gezinme ve etkileşim kurma için dijital avatarlar oluşturabilecektir.
Metaverse, kullanıcıların genellikle internet üzerinde uygulamaya koyduğumuz bu dinamikleri sanal gerçeklik (VR) platformlarının dışında yeniden üretmesine izin verme fikriyle inşa edilecek, ancak bu sefer bu teknolojinin avantajlarından en iyi şekilde yararlanacak.
Birden fazla şirket, meta veri tabanını destekleyen platforma entegrasyona öncülük edecek ve Facebook’un hedeflerinden biri, internetin bu evriminde önemli küresel yatırımları harekete geçirmek.
Ne zaman mümkün olacağını bilmek, meta veri deposu hakkında en sık sorulan sorulardan biridir. Metaverse’ler üzerinde çalışan farklı platformlar, vaat ettikleri deneyimi sunmak için hala yazılım ve donanım geliştirmelerine ihtiyaç duyuyor. Örneğin Facebook’un kurucusu, bunun uzun vadeli bir proje olduğunu garanti ediyor, bu yüzden hazır olması 10 ila 15 yıl sürebilir. Lansmanı için belirli bir tarih olmaması ve tam tersine gerekli teknolojik gelişmelerin kullanıma sunuldukça dahil edilmesi bile mümkündür.
Play | Cover | Release Label |
Track Title Track Authors |
---|